tisdag 21 februari 2017

Varm sallad

I brist på matinspiration så rev jag ut ur tidningar recept och tejpade dem på kylskåpsdörren.
Några var faktiskt riktigt bra, sådana jag gärna gör igen. 
Då är det bäst att skriva upp receptet på bloggen så att jag kommer ihåg vad jag gjort och vilka ingredienserna var. 

Ett recept jag gärna sparar är den varma batatsalladen. Jag tror att jag rev den ur S-gruppens mattidning.


Skala och skär upp ca. 600 g batat samt strimla en rödlök. Sätt bataten och löken i en ugnsform och skvätta över olja, salt och chilikrydda. In i ugnen ca 30 minuter och 200 grader. 
Skölj ca 200 g kidneybönor och värm upp dem tillsammans med en påse majs i mikron. 
Skär upp två stycken avokado och riv salladsblad (en påse). Blanda allt ihop i en skål och häll över såsen.

Till såsen behövs:
1 lime (saften)
2 msk olja
3/4 tsk salt
1/4 tsk svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar