lördag 3 mars 2012

Örtgårds funderingar

Sitter ensam vaken tidigt på morgonen, resten av huset sover, dvs. mannen, två katter och några dammråttor.

Medan de sover sitter jag och tittar ut över min örtgård (som ligger under en meter snö) och funderar vad jag skall plantera i den i vår!

Har mångåriga örter som oregano, rosmarin och timjan, men sen behövs det lite mer.
Dill och persilja är måsten.


I krukan hade jag förra året thaibasilika. Det smakade lite som salmiak! Det skall jag skaffa i år också.

Brukar lämna tomt utrymme för sallad bl.a. rucola och sallad man köpt från butiken. Salladen man köpt från butiken har ofta rötterna kvar så den växer upp pånytt när man sätter den i jorden.

Provade ett år på lavendel, men den orkade inte växa. Koriandern blev lite skranglig och de ätbara blommorna jag hade förra året vågade jag ändå inte äta. Någon inne i mitt huvud sade att man inte skall äta blommor :)

Måste ta och fundera lite vidare på saken. Tips tas gärna emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar