torsdag 12 juli 2012

Tigerkaka med lime och blåbär

Vi brukar ha morgonmöte alltid på torsdagar på jobbet, idag var det inget undantag. Eftersom jag blir på SEMESTER imorgon ville jag bjuda åt mina kolleger någonting gott och då valde jag den godaste torrkakan som finns! Fast torrkaka kan man kanske inte kalla den för att den är rätt så mjuk och god :)

Här kommer en av mina favoriter, Tigerkaka med lime och blåbär!


Skulle man vara noggrann och ha tålamod skulle man säkert få kakorna att se snyggare ut ;)

250 g smör
2,5 dl socker
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 lime, rivna skalet

Blåbärsrand
1 dl frusna blåbär
2 msk socker

Glasyr
2 dl pudersocker
2 msk limesaft

Rör fett och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen ett i sänder och rör om hela tiden. I en skild skål blandas vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och rivet limeskal. Blandningen hälls i smeten och rörs jämn.
Lägg 1/3 av smeten i mindre skål.

Mosa blåbären och rör ner sockret. Lägg blåbärsblandningen i den skål var det finns mindre smet.

Häll hälften av den ljusa smeten i en smord och bröad form (skall rymma ca 1,8 l). Häll sedan på blåbärssmeten. Överst läggs ett lager ljus smet. 

Grädda kakan på nedersta falsen i 175 grader ca en timme. Stjälp upp den när den svalnat.

Rör ihop ingredienserna till glasyren och droppa den över kakan när den svalnat helt.

1 kommentar: