söndag 23 september 2012

Lätt och god äppelkaka

Min guddotter Inka med familj kom med kort varsel på besök och jag ville bjuda på något gott till kaffe. Eftersom det finns fantastiskt mycket äppel i år så bestämde jag mig för att röra ihop en äppelkaka.

Efter en stunds surfande på nätet hittade jag denna, kolla länken HÄR.


Oj, vad det blev gott!! Knaprig på ytan och mjuk inuti.

Jag hade 7 st små äpplen som jag skivade och ställde i en pajform (smörj den med smör).
Strö kanel på de äppelskivorna.

Blanda 2,5 dl vetemjöl, 2,5 dl socker, 0,5 tsk salt och en 1 tsk bakpulver. Rör i ett ägg och 100 g smält smör. Bred ut smeten på skivade äpplena.

180 grader och 40 minuter i ugnen.

Häll lite vaniljsås på, mums!!

2 kommentarer:

  1. Nu blev det svårt...jag hade redan bestämt mig hurdan äppelkaka jag skall baka till Marthamötet...men den här verkar ännu godare:)

    SvaraRadera
  2. Oj va de ser gott ut! Kanske ja sku utmana ödet och prova laga det någon dag och se hur man mår efter det :)

    SvaraRadera