söndag 9 september 2012

Toscana

Så var årets Italien resa över, tyvärr!
Förra året körde vi norra Italien kors och tvärs, i år blev mellersta Italien.

Hyrde en liten Citroen C3 från flygfältet och styrde genast mot Toscana. Fick lite obehaglig flash-back när vi såg att det blev IGEN en Citroen C3. Vi hade en likadan bil då vi körde i Österrike och då försvann registerplåten (ingen aning vart), det var rätt så pinsamt att returnera bilen då...

Toscana var brun-gul till färgen med solrosor, åkrar och små byar uppe i bergen.

Bodde på agriturismo San Lorenzo och vi trivdes bra! De producerar olivolja och har en liten bondgård. 


Utsikten från sovrums fönstret.


Mina nya vänner


Vi hade bestämt oss för att prova på massor med goda viner och det gjorde vi verkligen!

Montalcino med sin Brunello och Montepulciano med sin Vino Nobile!

En liten stad som jag verkligen tyckte om var Volterra.



Där åt vi världens godaste glass. Vad är hemligheten, hur kommer det sig att Italiensk glass är så god?! Jag åt glass varje dag...jag bara måste :)


Amfiteater.

Efter tre fina dagar i Toscana styrde vi nosten mot Umbrien.
På vägen dit stannade vi i Torgiano och besökte 

museo del vino och 


Vindruvspress.

museo dell'olio.


Kvarn för oliverna.


Vid nästa uppdatering berättar jag lite om Umbrien :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar