lördag 9 september 2023

Belysning i mörkret

 September är en väldigt kul månad, speciellt eftersom det ordnas så många trevliga marknader.

Idag besökte vi Lantmarknaden i vår egna kommun. Vi hittade grönsaker och bröd som vi släpade med hem och magen fyllde vi med ärtsoppa och våfflor. 

Lillebror var idag på kalas och träffade flera av sina gamla dagiskompisar. Oj vad det var spännande!

Medan Lillebror skuttade runt på kalaset besökte jag, Mannen och Smulan Café Löfkulla som ligger invid Ikea i Esbo centrum. Du milde så goda bakelser! Vi åt lite salt och lite sött och alla var super nöjda. Jag skulle gärna ha smakat på alla bakelser, men det skulle nog ha resulterat i illamående och sockerkoma. 

Kvällarna börjar skymma lite tidigare för var vecka och jag kände för lite mys-belys i hemmet. Vi har massvis med små spotlights i taket, men jag vill inte att det alltid skall vara full belysning så jag köpte en liten bordslampa till tamburen.

En lampa som min farmor kunde ha haft hemma hos sig. 

Jag älskade att dra fingrarna genom så hala trådar som liten. Mannen var inte lika förtjust i lampskärmen som jag, men han lät mig bestämma :) 

En annan som älskar lampan är katten. Hon dras till den som en nattfluga och ligger under den.

När jag går och lägger mig och släcker lampan så tar hon sin vanliga vaktplats vid trappan. Där har hon koll på dem som sover i nedre våningen och dem som sover i övervåningen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar