torsdag 8 augusti 2013

Focaccia med rödlök och oliver

Vi talade på lunchpausen om bröd med mina kolleger. Hur mycket pengar man skulle spara om man lagade själv sitt bröd. Och om brödmaskinen som var pop på 80-talet.
Vi hade faktiskt också en brödmaskin när jag var liten. Jag tror att brödmaskinen flyttade till sommarstugan i slutet av 90-talet och där står den än. 

Jag minns hur ljuvligt det var när man tassade ner på morgonen och fick färskt bröd!
Jag hade ett favoritbröd som mamma brukade göra rätt så ofta. Jag har glömt vad det fanns i brödet, men jag tror nästan att hon har gjort en anteckning i recepthäftet som kom med brödmaskinen.

När temat var bröd så tänkte jag dela med mig ett lätt recept på focaccia.
Jag hittade det i Leivotaan tidningen och har gjort brödet både hemma och på stugan, det är så himla lätt (och GOTT)!


25 g jäst
3 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
6,5 dl vetemjöl

Fyllning och dekoration:
kärnfria oliver
rödlök
olivolja
flingsalt (heter det så?)

Blanda jäst och vatten (kolla att vattnet har rätt temperatur). Blanda i olivolja och salt.
Tillägg mjölet och bearbeta degen 5 min. med maskin (eller dubbelt upp för hand). 
Låt degen jäsa i 45 minuter.

Forma degen till ett platt bröd på ca 20 x 30 cm. Låt brödet vila på bakplåtspapper i ca. 30 minuter.
Värm ugnen till 200 grader. 

Tryck i det jästa brödet små hål för oliverna, dekorera med rödlök, skvätta olivolja på brödet och strö över flingsalt.

Brödet skall vara 30 minuter i ugnen, på mellannivån.

Svenskan blev kanske lite lidande när jag översatte receptet från finskan :)

Hur som helst så är det mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar