söndag 24 juli 2016

De små underbara blåa bären

Så är det blåbärstider efter rabarber och jordgubb.
Dessa härliga små bär!

Grannarnas pojkar samlar pengar till ett el-piano genom att plocka bär och sälja det till grannarna. Klart att jag köpte några liter för att understöda deras mål :) Jätte fint att de hittade på ett sätt att förtjäna fickpengar.

Jag har själv plockat några liter, men trögt är det. Min rygg gillar inte att jag plockar längre tider.

Eftersom jag har i frysen några liter och har själv plockat några liter så bakade jag en blåbärspaj.
Den blev så god att jag skriver ner receptet.


Allt försvann i ett nafs.

Receptet hittade jag på MyTaste.

- Sätt ugnen på 200 grader.

PAJDEG:
- Blanda 3,5 dl vetemjöl, en nypa salt, 0,5 tsk bakpulver, 0,5 dl strösocker och 1 msk kardemumma.
- Tillsätt till blandningen 125 g smör, 1 äggula och 2 tsk citronsaft.
Blanda ihop allt till en smulig deg. Klä en form på 20 cm x 20 cm med bakplåtspapper. Tryck 2/3 av degen i bottnet.

FYLLNING:
- Blanda 250 g blåbär, 0,5 dl strösocker, 2 tsk maizena, 1 tsk citronskal och 1 msk citronsaft.
- Strö fyllningen över pajbottnet. 
- Smula resten av pajdegen över blåbären.

Grädda i ca. 35-40 min mitt i ugnen.
Låt pajen svalna före du skär den upp i rutor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar