tisdag 17 oktober 2017

Nattsömn

Jag har märkt att många är intresserade av hur vi sover nu när vi har småbarn.
Det är väldigt varierande.

Smulan har sovit bra i något år nu. Som regel hela nätter men ibland har hon vaknat och ropat på mamma eller pappa. Hon har så livlig fantasi så hon har hittat på att gardinen har fått ögon etc. Men detta händer kanske en gång per två månader. 

Vi sover alla bäst i våra egna sängar. Nu för tillfället bunkrar jag och Lillebror i ett rum, Mannen sover i ett annat och Smulan i sitt egna rum. Då får alla den bästa möjliga nattsömnen. Det blir spännande att se hur vi alla sover i samma båthytt om någon vecka :D


Lillebror sov till en början 3 timmar i streck och vaknade sedan för att äta. Han var som en klocka, man visste att han skulle vakna kl.4 om han hade ätit senast kl.1. 

Nu sover han mycket längre. Första etappen sover han 5-6 timmar (!) och andra ca. 3 timmar. Det betyder att han kan lägga sig kl.21 och vakna kl.03 för att äta och sedan kl.06. Ganska bra tycker jag.

Jag sover inte själv dagsömn med Lillebror, det gjorde jag när Smulan var liten. Det känns som om jag klarar mig utan den biten än så länge i alla fall. Jag tror att jag var mycket tröttare med Smulan. 

Jag minns en gång när mamma for ut på en vagnpromenad med henne och jag satt mig en stund i soffan. Jag somnade genast, sittande i soffan. När dörrklockan ringde så hoppade jag till och undrade om de glömt något, förstod inte genast att jag hade sovit sittande i en timme :D

Vi träffade igår andra mammor med barn och de frågade såklart om sovandet. En mamma berättade att deras två-åring vaknar fortfarande på natten med 2 timmars mellan. Du milde...

Så mycket har jag lärt mig att man aldrig vet hur ett barn kommer att sova. Sover Lillebror nu första etappen 6 timmar så betyder det inte att det kommer att bli standard. Sömnen blir oftast sämre när man lär sig nytt, får tänder osv osv.
Nu är jag nöjd i alla fall :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar