onsdag 30 december 2020

Året 2020

 Imorgon har vi den sista december 2020. Vilket år det varit!

Mycket skratt, oro, glädje och gråt och allt där emellan.

Året började trevligt med att min bror blev doktor och hade ett oförglömligt framträdande och fest efteråt.

Sen kom pandemin och gjorde hela världen lamslagen. Smulan blev hemma från dagis och Mannen började jobba distans. Mannen jobbade hela året distans, men Smulan återgick till barnpedagogiken i augusti 2020 då hon började förskolan. Samma dag började Lillebror sin dagiskarriär och jag började jobba igen heltid. Båda barnen började på nytt ställe och fick nya kompisar. 

Smulan och Lillebror.

I mars var vi plötsligt hemma 24/7 tillsammans och vågade knappt träffa mor-, och farföräldrarna. Ingen hobbyverksamhet och inga spontanbesök någonstans.

Vi hade disco hemma med musik och maskerad, filmkväll med popcorn och första maj jippo på egen gård (istället för på skolan). Jag tror nästan att barnen kommer ihåg detta som ett helt skojigt år med mycket familjetid. 

Det sorgliga i år var att katten Mårran dog. Den dagen han dog så köpte han åt barnen (via mig) en grå randig mjukiskatt. Och kan ni tänka er att 5 månader senare flyttade den gråa katten med randig svans, Diana till oss. Vilken lycka <3 Hur visste Mårran?

Diana.

Både min kusin och min vän fick varsin liten gosse i år. Två dagar efter att den andra gossen föddes så dog min kära vän. Så jag saknar henne och tänker på henne varje dag.

Det blev inga resor utomlands i år. Normalt brukar vi vara en sväng till Sverige och hälsa på brorsan. En resa blev det av i år, till Kuopio. Kanske det blir mera resor inom Finland i framtiden. 

Det var många födelsedagar som inte firades så stort som planerat, våra föräldrar (förutom min yngre mamma) fyllde 70 år i år och Mannen jämna 40.

Hela våren, sommaren och hösten pynjade vi på i trädgården. Så jag älskar vår gård! Under pandemin har jag tackat så många gånger att vi bor här och har möjlighet att vara ute på egen gård. Jag förstår varför många började snegla på sommarstugor och fundera på den möjligheten. Eller att flytta ut till landet. 

I trädgården har jag planterat massvis med nya växter och fixat med grönsaker och örter. Men år 2020 var nog stenens år i vår trädgård. Vi har byggt nya murar, runt gamla rabatter, nya rabatter, höjt gården med sten och byggt en stenväg runt huset.


En sten stig runt huset istället för sandväg och ny mur (av gammal sten) åt Ölandstoken. Jag trodde att det hette Ölands TOK när jag var yngre :D

Under sommaren vågade vi träffa våra föräldrar normalt och vi har gjort det sedan dess. Det skulle ha varit ett extra tungt år om vi inte ens skulle kunna träffa dem.

Ett väldigt annorlunda år, får se vad 2021 för med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar