lördag 20 februari 2021

Varma vantar

Nästa vecka är det sportlovsvecka här i södra Finland. Vi hade lite sportlov redan när vi var upp i norr och hälsade på barnens faster. 

Det har varit en bra vinter med snö och solsken. Några riktigt kalla dagar har det också varit, så kallt att man knappt kan andas (-24).

Det som fryser då alltid är fingrarna och ansiktet på barnen. Det hjälper med huva på mössan och en halsduk virad runt huvudet, men fingrarna har varit ett ständigt problem sedan Smulan var bebis. 

Jag hittade på en lösning veckan före vi åkte till Lappland. Mamma hade kvar fluffigt och varmt garn från halsdukar och mössor hon stickat åt oss. Det är den varmaste halsduk jag äger så jag tänkte att det säkert blir bra som vantar.


Snabbt stickade jag åt Smulan och Lillebror små vantar.

Dessa vantar har de haft under sina tekniska vinterhandskar och ingendera har sagt att de har haft kalla fingrar.

Jag stickade dem så små att de går säkert bara denna säsong. Nästa år får jag sticka nya om det blir lika kallt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar