söndag 20 februari 2022

Väcka blommorna

 Igår började jag väcka lite blommor efter deras vinterdvala.

Pelargonerna hämtade jag upp till huset från förrådet. Efter att jag plockat bort allt det torra och döda så hittade jag lite livstecken. Några pelargoner hade ganska många små gröna blad.

Jag har aldrig tidigare plockat in i huset mina pelargoner från förrådet så jag vet inte hur de kommer att trivas och växa. Det blir att se. Förra året ställde jag krukorna jag haft i förrådet rakt ut på gården på våren. Pelargonerna stortrivdes och växter sig enorma. Då bestämde jag mig för att övervintra lite fler pelargoner. Dessutom sparar man ju pengar då man inte behöver köpa nya. 

Vi har en pytteliten orkidé som nu ser ut att börja blomma! Så spännande då jag aldrig har sett den blomma (fick den förra året). 

Det ser ut som om det blir lila eller rosa blommor.

Den andra orkidén vi har blommar året runt, med en månads paus nu och då. Det har den gjort i snart tre år.

Liten och stor.

Det blir en del fixande med blommor ett tag framöver då jag får fylla på och byta mylla åt mina blommor :)

Annat roligt är att vi ÄNTLIGEN fick träffa brorsan med familj (vi har inte setts i år). Vi firade brorsdottern som fyllt 5 år. Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar