lördag 10 juni 2023

Sommarlov

 Lilla Smulan har börjat sitt sommarlov, resten av oss kämpar en vecka till och sen blir vi allihop på semester. Vi har försökt hitta på program åt Smulan denna vecka och det har gått riktigt bra. Nästa år skulle det säkert vara bra att hitta en hobbyverksamhet som börjar genast efter att skolan är slut. 

Smulan har varannan dag haft kompis hos oss och varannan dag har hon varit på vift. Hon är redan 9 år så hon klarar sig finemang med kompis då vi jobbar. Det enda man behöver hjälpa till med är maten. Nästa vecka börjar Smulans sommarhobby så hon har lite roligt program medan hon väntar på att vi skall bli lediga.

Jag har familjen idag på klättringsresa och har fått ha hemmet för mig själv (och katten). 

Jag bestämde att nu var det slut med tallens pollen-kladd! Det ligger en gul pollenhinna över terass och balkong (den delen som inte är inglasad) som jag gjorde mig av med idag.

Jag moppade balkongen och kånkade upp från förrådet bord och stolar.

Denna del av balkongen som inte är inglasad är inte i så stor användning. Det är ju mycket mysigare att sitta på den inglasade delen! Det blåser så förfärligt ibland. Men jag tänkte att när det blir riktigt varmt så vill man antagligen sitta på blåsiga sidan och svalka sig och då kommer den i användning.

Tomaterna som jag har på inglasade delen har vuxit massor. Jag skakar på dem med jämna mellanrum så att det skall bli mycket frukt.

Det har varit väldigt torrt på sistone, vår gräsmatta är alldeles brun (fastän det är först början av juni). Det ser inte ut som om det skulle regna på ett tag heller. Jag måste säkert så småningom ta en tur med vattenkannan och hjälpa de svagaste växterna att klara av torkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar