lördag 26 augusti 2023

Skördetider

 Augusti har levererat en hel del mumsigt att äta.

Nytt för i år var bönor, såna har jag aldrig tidigare odlat. Jag odlade en sort som heter "Ferrari".

Imorse plockade jag en näve bönor till lunch. Trots att plantorna är små så skjuter den iväg massvis med bönor per planta.

Annat har det varit med frilandsgurkan. I fjol plockade jag enorma mängder, jag visste knappat vad jag skulle ta mig till med alla gurkor. I år får jag med tur 2 gurkor! Det måste ha varit något med vädret som inte passade herr Gurka.

Vi har plockat massvis med blåbär på stugan och Mannen hittade kantareller vid stugstigen så han har lagat några svampsåser åt sig. 

Idag kokade jag lite äppelmos och tidigare i veckan blev det äppelkaka. Det har kommit helt okej med äpplen i träden. Haren och fåglarna äter dem som ligger på marken och vi dem som dinglar i trädet.


Haren äter så snyggt att den lämnar inte ens skruttet kvar.

På vår toalett har det spridits en doft av luktärter nu en längre tid. 


Jag älskar doften av luktärter!

Lite vemodigt är det ju att sommaren börjar närma sig sitt slut. Det gäller att ta vara på så mycket man kan av sommarens smaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar