torsdag 3 januari 2013

Sol i sinnet

Jag talade med en kompis några dagar sedan om välmående.
Det blev en en diskussion som fick mig att fundera på hur/kan man inverka på sitt mentala välmående.

Han förstod inte alls varför jag tycker att höst/vinter känns jobbigt. 
Förstå mig inte fel, jag hatar inte årstiden, MEN jag är inte lika pigg och aktiv denna tid. Jag har bara lust att sova, längtar efter trädgården som ligger under snön, drömmer om sol och sommarstuga och vill springa ute i shorts. Min kompis menade att det är fast i mig själv hur jag mår.

Om jag skulle ställa in min hjärna på att detta är en fantastisk tid av året så skulle jag då lyckas lura mig?
Jag har kul med kompisar, äter gott, pysslar och springer på gymmet istället för att springa ute. Men detta evinnerliga mörker, hur skall jag strunta i det? Att man inte ser någonting utan en lampa.

En lösning skulle säkert vara att flytta till Italien i slutet av oktober och komma tillbaka till Finland i mars. Då skulle jag säkert inte tycka att årstiden är lika tung :)

Definitivt inte.


Bilden är tagen hösten 2012 i Italien genom vårt fönster.

För att få lite adrenalin-kick idag så var jag och tog bort ett stort födelsemärke från ryggen. Födelsemärket har jag alltid haft, men den har börjat lossna vid kanten och nafsar fast i mina kläder. Så jag bestämde för att knipsa bort den före den biter för hårt fast i mina kläder.

Nu skall jag börja börja övertala mig om att detta är en underbar tid av året. 
Eller sen reserverar jag en resa till södern :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar