söndag 8 september 2013

Kuusamo

Vi var med Mannen nästan hela veckan i Kuusamo och firade vår fjärde sommarsemestervecka.
Vi bodde i mina svärföräldrars stuga och de var med oss en del av veckan. De måste sedan åka några dagar före oss för att hinna till en begravning. 



Man märkte bra under veckan hur "ruskan" började synas där uppe i norr. Marken och träden började ändra sin färg till gul och röd mitt i veckan och när vi åkte hem igår så var det väldigt färggrant redan.

Tur med vädret hade vi också, det var nästan 20 grader och sol hela veckan!

Första kvällen i Kuusamo gick åt att rensa abborre :) Svärfar hade haft tre stycken nät i sjön och vi plockade upp dem när vi kom. Vi fick 40-50 st abborrar! Helt galet mycket! Så tiden gick åt att putsa näten, rensa abborrarna, göra filéer av dem och röka dem.


Vi åt varje dag abborre under veckan.

Min favorit var säkert abborrfiléerna vi stekte i smör.



Några dagar åt vi rökt abborre, paj med abborre och kalakukko. 

Förutom abborre så har jag ätit lingon med en stor del av maträtterna. Jag önskar att vi skulle ha lika mycket lingon här i södra Finland så skulle jag fylla frysen med de röda fina bären!


I nästan blogguppdatering berättar jag mera om var vi varit. Detta inlägg blev ju lite matbetonat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar