måndag 9 september 2013

Utflykter man kan göra då man är i Kuusamo

Det finns massvis med fina vandringsrutter och vackra/intressanta ställen att besöka när man är i Kuusamo. Det som jag någon gång skulle vilja prova är "Karhunkierros", men den är 80 km så det var inte aktuellt att göra nu.

Här kommer mina tips på platser som är värda ett besök.


Oulangan Kanjoni.


Riisitunturi.


Riisitunturi och "Ikkunalampi". Här är skönt att sitta en stund och vila fötterna.


Konttainen. 


Kiutaköngäs..

Förutom vandringsrutterna besökte vi mitt favoritställe i Posio; Ritva Kokko och Korpihilla KLICK. Hon har ett underbart café med goda produkter och alldeles underbara prydnadsföremål som är till salu. Är definitivt värt ett besök eller två :)

I år besökte vi för första gången Kuusamon Suurpetokeskus KLICK. Det kändes lite galet när Sulo kramar sina björnar och går ut och gå med en varg. En av de största björnarna Juuso väger 485 kg! De berättade att normalt blir en björn inte så stor, en normal björn kan bli ca. 300 kg om den ätit bra. 

De har på Kuusamon Suurpetokeskus bara djur som blivit övergivna som små (under ett år gamla). Fint att någon har tagit hand om dessa djur.

2 kommentarer:

  1. Oj, jag hade också tänkt åka till suurpetokeskus i år, men det får bli till en annan gång. Och att vandra i Lappland - ja DET har jag också planerat så många gånger! Nästa år - baske mig - skall jag dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste åka dit i nästa år, Kuusamo är alldeles ljuvligt!

      Radera