onsdag 5 augusti 2015

Trädgården i början av augusti

Jag har haft trädgård i ca. 8 år och i år har jag fått några överraskningar!
Denna sommar har varit kall och regnig och det har lett till att det som tidigare somrarna har växt bra har inte gjort det och tvärtom.

Den STÖRSTA överraskningen var dragon.  Jag har alltid odlat dragon och mina tidigare dragon plantor har just och just överlevt sommaren. De har smugit längs med marken och fått några ynkliga grenar.

Men inte i år, neps! I år har jag den största dragon jag någonsin sett! Den är över en meter hög och ståtlig.


Inte visste jag att det kan se ut såhär!


Det som inte alls växer i år är salladen. Salladen behöver tydligen mycket mera värme. Persiljan ser också lite ynklig ut i jämförelse med tidigare åren då den nästan spritt sig som ogräs.

Har ni några bra tips på vad jag skall göra med min dragon så skriv gärna och berätta! 

2 kommentarer:

  1. Jag vet ju inte, men jag tror att din förra dragon varit fransk och den här är rysk. Den franska är lite svag i växten på våra breddgrader, kan bara förökas med stickling, medan den ryska kan bli just så stor som din, kan fröförökas. Den franska är kanske i smaken lite mer "fin" (vem förvånar det…?) men som svar på din fråga; Det är nog bäst att torka dem, man brukar visserligen säga att den ryska förlorar i smak när man torkar medan den franska ökar i smak när man torkar, så det är bara att testa och se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahaaa...det där skulle nog förklara saken! Jag vet att jag har haft fransk dragon och jag antog att den jag köpte förra året också skulle ha varit det. Men du har nog rätt, det är rysk dragon jag har nu :)

      Radera