onsdag 21 mars 2018

Sju månader, snart åtta

Lillebror han växer så det knakar och jag har helt glömt bort att berätta hur det är att ha en sjumånaders bebis hemma. 

Han är nu mera en av gänget och skall vara med överallt. Gillar inte att bli ensam i något rum. Roligast är det när storasyster tittar fram och ropar kuckuu! Så ropar de ikapp med varandra. En rolig lek tycker det och roligt ser det ut, men det låter lite väl högt ibland...

Han rör sig framåt, rätt så snabbt. Han kryper inte, utan ligger med magen i golvet och rör rytmiskt armarna och benen. På finska heter det "tetsata" som man gör i armén och så ser det ut som.  Lite som om man skulle krypa en under en hinderbana. När han vill i famnen så letar han redan på närmaste fötter och börjar krafsa på dem och tittar upp på en. 


Denna bild tog Smulan av sin lillebror. 

Han äter bättre och vill helst äta själv. Han blir hiskeligt arg om han har något i handen som man tar bort. Leksak, pappersbit, mat, sladd, ja vad som helst. Han vrålar av ilska! Så olika är barn för att Smulan brydde sig inte om sådant före hon var ca 2 år och började dagis. Då blev "mitt" viktigt. 

Starka nypor har han också. River lite i håret och krafsar på armar och ansikte så att jag blir full  med små sår. Man kunde tro att vi hade en kattungen i stället för en bebis, eller så att jag skulle jobba med att klippa rosenbuskar.

Han är super kittlig! Magen, halsen och fötterna är kittligast. Jag fick som tips att smeka honom på ryggen om han vaknar så att han skall somna igen. Det fungerar i.n.t.e. 
Han började fnissa, jag smeker till och han börjar gapskratta. Han blev klarvaken av det. Det finns få som kan fortsätta sova när man skrattat så man kissat i blöjan :)

På tal om att sova så sov han inatt för första gången någonsin 8,5 h utan att äta (tidigare rekordet var 6h). Whoop whoop! Det förargliga med detta var att jag skulle också ha sovit en hel natt om inte Smulan ropat på mig kl.2 för att berätta att hon inte vill sova längre. Detta är då ovanligt för hon brukar sova som en stock. Men barnen tänkte väl ta och turas om i natt. Inte alltid Lillebror som väcker mig :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar