fredag 23 april 2021

Pekka och Peter i vår trädgård

 Igår besökte jag för första gången plantbutiken och blev alldeles vild. Det kom lite ett av varje med mig hem :)

Rhododendron "Pekka" (har fått sitt namn efter trädgårdsmästaren Pekka Jyrängö) planterade jag på vår skuggiga bakgård. Han får stå och växa sig fin vid berget. Pekka är ljusröd och kan växa upp till 2-3 meter. Nu är jag en lycklig ägare av tre stycken rhodon.

Pioner är jag så svag för och sådana kan man inte ha för många av. Min sjätte pion är en luktpion som heter "Peter Brand". Peter är till färgen mörk, rubinröd. 

Välkomna Peter och Pekka, hoppas att ni kommer att trivas!

Jag plockade med mig en överraskning åt Smulan. Hon älskar "lammöron" så jag laddade upp med några av dem som hon kan smeka på sommaren. De har så mjuka och ludna blad. Bolltisteln kom också med mig hem, den ser ju så rolig ut.

Nu skall det regna några dagar så jag slipper vattna mina nya växter.

Mamma gav åt mig två ampelkrukor från 70-talet. Krukor kan man aldrig ha för mycket av. Då borden är fulla med blommor så är det bra att kunna hänga upp dem. 


Jag har tagit så mycket sticklingar att vårt hem är nästan fyllt med samma sorts blommor. En super lätt är ampelliljan. Ampelliljan jag köpte 2016 (klick) är moder till alla mina ampelliljor som växer här hemma. Jag tror att vi har ca 7 stycken här hemma :) På bilden står pelargonen drottning Ingrid med sin dotter (stickling från moderplantan). 

Blommiga hälsningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar