fredag 22 juli 2022

Tidiga morgnar

 Fast jag nu har jobbat i tre veckor så låtsas jag att jag är fortfarande på semester.

Jag vaknar tidigt, före alla andra och går genast ut på en promenad. Antingen går jag runt i trädgården och njuter av allt som växer och blommar, eller så tar jag en lite längre promenad, tja, eller både och!

Imorse satt jag i kökslandet och plockade vinbär och kollade på fåglarna som letade efter mat.

Vinbär är förresten hiskeligt gott tycker jag! Jag strösslar vinbär i gröt, yoghurt och flingor. 

Jag har vinbärs buskar både bredvid kökslandet och vid barnens sandlåda. 

När jag var imorse och plockade vinbär så passade jag på att fota grönsakslandet. Bara så att jag skall komma ihåg nästa år vad jag planterat.

Längst bak står de ståtliga jordärtskockorna. 

Följande rad har vi kålrabbi. Det är något jag gillar att äta, men har aldrig provat odla. Bredvid kålrabbin har jag några rader med morot (ett måste) och nytt för i år två rader med sallad. 

Jag vet inte om jag råkar ha tur, eller är salladsorten bra (lollo rosso), men vi har verkligen fått en stor skörd! Det växer så det knakar! Vi har inte köpt sallad från butiken sen i våras.

Jag som inte tidigare har odlat sallad när jag tänkte att det är knepigt och drar till sig sniglar och ohyra, men där hade jag fel. Det måste jag odla i nästa år igen! *skriver kom-i-håg-lapp åt sig*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar