fredag 16 september 2022

Gamla grejer

 Jag tycker att det är roligt att damen som sålde sin sommarstuga åt oss lämnade kvar grejer. Det finns allt från 1950-talet till 1970-talet och något smått från 1990-talet. 

Min kompis som också köpte en stuga i år bad att de tidigare ägarna skulle ta med sig allting och inte lämna något. Jag förstår ju nog det också då det kan bli kvar gamla saker man inte vill ha.

Jag rotar runt i stugan och lidren med jämna mellanrum och hittar trevliga saker.

I köket fanns en enkel hylla. Själva trädelen av hyllan var redan lite murken, men metalldelarna tog jag hem för att putsa upp. Det är bara att köpa en ny planka så har man en likadan hylla.

Jag skrubbade metalldelarna för att se om jag får bort det ingrodda smutset och det lyckades.

Originalversionen är till vänster och den jag putsat till höger.


Det blev en stor skillnad! Jag blev först orolig över att jag skubbat bort av metallen, men det var nog bara smuts som samlats under de senaste 50-70 åren :)

Jag putsade också upp brickan och flaskan som jag hittade i lidret.


Metallhunden fick åka till ett nytt hem.

Nu skall vi leka sakletare säger jag åt barnen och så letar vi! Barnen nöjer sig med lite, de har fyndat en gammal hink och några sittunderlag av trä som de leker med. Sittunderlagen var senast menyer i deras restaurang och så öste de på med vatten från hinken åt törstiga gäster.

På tal om vatten så regnade det äntligen! Hurra! Det har varit så extremt torrt! Jag kommer inte ihåg när det skulle ha regnat senast...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar