torsdag 8 december 2011

Chokladcookies

Idag bakade jag lite chokladcookies med jordnötter, dom blev nog jätte goda!
Tur att jag hade lite smör kvar i kylskåpet, annars skulle det inte ha blivit av. Smöret tycks vara slut i de flesta butikerna, varför det är slut så vet jag inte. Kanske folk bakar massvis med pepparkakor?
Pepparkakor skall jag baka sedan med mamma på söndag (förutsatt att man hittar smör) :)


Här kommer receptet:

200 g smör
2 dl strösocker
2 dl havregryn
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 dl grovhackade salta jordnötter
100 g grovt hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker pösigt. Blanda resten av ingredienserna och rör ner dem. Forma kulor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något. Grädda mitt i ugnen 15-18 minuter.


Största cookiesen skall bagaren få :)

4 kommentarer:

  1. Dom måste jag prova på! Jordnötter ger så bra smakbrytning!

    SvaraRadera
  2. Jag tar med lite imorgon så får ni smaka :)

    SvaraRadera
  3. Kakorna var uppätna redan på söndagen:) Jag måste nog baka själv en sats, dom var sååå goda!

    SvaraRadera
  4. Va bra! Undrar just om det skulle passa med chilinötter i stället för jordnötter...

    SvaraRadera