söndag 18 december 2011

Lingontryffel

Gjorde igår lite lingontryffel och eftersom det blev gott så delar jag med mig receptet. Receptet hittade jag i Hbl 16.12.11.
Köpte länge sedan chokladformar och nu märkte jag att det lönar sig att betala lite extra för att då får man bättre resultat De snäppet dyrare blev mycket snyggare (hjärtform). De lite billigare var jobbigare och blev inte så snygga (ros, stjärna).


Till detta behöver ni:

20 g smör
250 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1,5 dl rårörda lingon

Smält smöret i kastrull och häll i grädden. Värm blandningen tills den nästan kokar och ta blandningen från plattan. Låt chokladhacket smälta i grädden. Blanda i lingonen och rör till slät smet. 
Sätt den i chokladformar och ställ i kylskåpet.


Super lätt och gott!

2 kommentarer:

  1. Om jag sku ha rårörda lingon så sku jag säkert laga dom åt svärmor. Dom ser jätte läckra ut! :)

    SvaraRadera
  2. Dom är goda! Har ätit lite varje dag :) Efter julen måste jag nog ta det lite lugnt med chokladen!

    SvaraRadera