onsdag 24 oktober 2012

Rosenböna och klätterkrasse

Idag har jag plockat in av rosenbönans bönor och klätterkrassens frön (eller vad man nu kallar dem).
Det börjar bli så mörkt på kvällarna att man måste söka med ficklampa för att hitta delarna man vill ta till vara på växterna.

Då när jag stod och lyste med ficklampan vid komposten (krassen växer runt/inne i den) så hörde jag att vår nya väggranne kom hem. Han har nu bott på andra sidan av väggen i flera veckor, men vi har inte träffats än. Jag rusar iväg för att hinna hälsa på honom, men han hann smita in före jag kom fram till hans dörr. Suck! Kanske likaså bra, han skulle kanske ha fått en konstig uppfattning av mig. Jag hade nämligen yllesockorna upp till knäna, mannens skor och hans tjocka vinterrock dessutom hade jag en ficklampa i handen och krass i håret.

Vad skulle han ha trott att jag sysslade med?

Hur som helst så fick jag in av växterna och har nu petat ut bönor från skidan.


Rosenböna.


Klätterkrasse.

Nu kan det bli minusgrader i natt, jag är förberedd!

2 kommentarer:

  1. Fniss...ser dig framför mig :) Påminner om en natt som jag plockade ner sommarens höns från en talltopp i snöstorm, när de inte fattade att gå in i hönshuset som de äldre hönsen. Det var också en syn :) Vad gör man inte innan frosten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hih! Höns i en talltopp, inte så lätt att få ner kan jag tänka mig:)

      Radera