lördag 31 maj 2014

Kladdkakemuffins

Idag testade jag ett nytt recept, kladdkakemuffins.
De blev jätte goda och super kladdiga.


Vi hade gäster så jag hade en god orsak att baka :)

Smulan fick träffa en liten pojke på ett år och hans föräldrar. De har inte träffats tidigare men de blev intresserade av varandra och tittade varandra länge i ögonen. 
Kanske barn dras till andra barn automatiskt. Smulan blev inte alls lika intresserad av de vuxna gästerna.

Tillbaka till kladdkakemuffinsarna så var de lätta att fixa, 
du gör bara såhär:

Vispa 100 g smör (rumsvarmt), socker (2 dl) och 1 tsk vaniljsocker fluffigt.
Tillsätt 2 st ägg under omrörning. Blanda i 0,5 dl ljus sirap. 
Blanda i en skild skål 2 dl vetemjöl, 6 msk kakao och en tsk bakpulver. Häll mjölblandningen i degen.
Smält 100g mörk choklad över ett vattenbad och rör chokladen i degen.

Fyll muffinsformarna 3/4. Grädda i 175 grader i 10 min.
Jag vispade grädde på och skivade på jordgubbar.


Så goda!

Det blev ca 14 muffins av smeten. 
Jag tror att det inte finns en endaste en kvar imorgon mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar