tisdag 12 februari 2019

Tomatsoppa

Jag har haft näsan täppt i några dagar så är det trevligast att äta soppa, tycker jag. Jag googlade och hittade ett jätte gott recept på tomatsoppa. 

Det insåg jag när jag redan hade hunnit smaka på soppan. 
Det är nog så svårt för mig att fota mat så att det ser gott ut :)


Tomatsoppa med mozzarella och basilika.

Receptet hittade jag på K-ruoka (klick).
Eftersom de riktiga tomaterna smakar ganska förfärligt denna årstid så använde jag tomater på burk.

Jag knäppte ugnen på 200 grader och lade 4 burkar med hela tomater på bakplåtspapper i en ugnsform.
Blanda i 2 msk olivolja 4 vitlöksklyftor (skär dem fina), salt och svartpeppar.
Häll blandningen över tomaterna och ha dem i ugnen i en timme.

När de varit där i en timme så mixade jag alltihop med en stavmixer. Strö på mozzarella och basilika.

I receptet på K-ruoka skulle man tillsätta vatten och socker, men det struntade jag i. Eftersom jag använde tomater på burk så fanns där med tomatpuré så det behövdes inte vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar