torsdag 29 december 2022

Böcker 2022

Här kommer årets lista på böcker jag läst år 2022. 
Jag listar bara vuxenböckerna som jag läst. Jag har läst en hela massa fina barnböcker också, men dem alla orkar jag inte räkna upp här.

* The Storyteller - Dave Grohl 7/10.
* 1795 - Niklas Natt och Dag 6/10.
* Shuggie Bain - Douglas Stuart 7/10.
* Min mormor hälsar och säger förlåt - Fredrik Backman 8/10.
* De bortglömda namnens bok - Kristin Harmel 7/10.
* Berätta aldrig det här - Frida Boisen 8/10.
* Kvinnor jag tänker om på natten - Mia Kankimäki 9/10.
* London flickan - Susanna Alakoski 7/10.
* Det kom för mig i en hast - Maria Bouroncle 6/10.
* Spegelmannen - Lars Kepler 8/10.
* Historian jännät naiset - Maria Pettersson 9/10.
* Paimentyttö - Enni Mustonen 7/10.
* Städerskan - Nita Prose 8/10.
* Förbättra din tarmflora: vetenskap, tips och recept - Dr Michael Mosley 7/10.
* Helvetillinen vaelluskirja - Are Kalvø 6/10.
* Digerdöden - Dick Harrison 7/10.
* Papperspalatset - Cowley Heller Miranda 7/10.
*Handbok i klardrömmar - Johanna Holmström 8/10.
* Sen for jag hem - Karin Smirnoff 8/10.
 * Maken - Gun-Britt Sundström
*Maria - En kvinnlig komikers dagbok - Mia Skäringer 7/10.
* Lyser och lågar - Ulla-Lena Lundberg 8/10.
* Juleljus för vilsna själar - Siri Gustafsson 6/10.

Det blev ett klart tema för böckerna jag gillade mest, nämligen kvinnor! Kvinnor jag tänker om på natten och Historian jännät naiset. De var vinnarna. 

Så har det hänt någonting som nästan aldrig händer, det finns en bok som jag inte orkar läsa till slut. Den är så himla långrandig i min smak. Det är Maken, jag vet inte hur många kvällar jag försökt komma igenom den, men jag tröttnar helt enkelt. Kanske jag nästa år skulle få den läst :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar