söndag 26 maj 2013

Årets första simtur

Vi skulle egentligen åka till vår sommarholme igår, men vi bestämde oss i stället för att åka till svärföräldrarnas sommarparadis. 

De lovade oss stekta siklöjor "muikku" så då kan man ju helt enkelt inte tacka nej ;)
Dessutom har vi inte sett dem på en tid så det var ju kul att se dem.

Vädret var fantastiskt igår, soligt, varmt och en lugn vind.

Träfigurerna "Leila" och "Kalle" jobbar alltid när det blåser, men nu fick de ta en vilodag.


En gång blev det nästan lite panik när svärföräldrarna kom till stugan och Kalle fattades. Han hade flugit iväg. Som tur hittades han senare i sjön så nu får de jobba tillsammans igen.

Vi fiskade lite (2 små gäddor), badade bastu, simmade och åt gott.


Vattnet var + 17 grader så det var ju ganska varmt!

Efter att vi gjort allt detta åkte vi ännu på en liten båtutfärd och kollade på söta stugor.


Två små holmar med några små stugor. Undrar just hur de gör med utedasset när holmen är så liten? Kollade lite närmare på stugorna och de hade t.om. brunn så ganska bra klarar mig sig där.

Då vi körde hem på natten så satt jag och funderade på sommaren. Sommaren i Finland är så vansinnigt underbar, allt blir grönt, det är ljust dygnet runt, vi har underbara bär, örter och grönsaker. Allt är rent och friskt. Under hösten/vintern undrade jag nog varför vi bor i detta mörka kalla land, men i bilen tänkte jag nog att allt våren/sommaren är nog orsaken. Jag skulle inte vilja vara någon annanstans för tillfället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar