tisdag 22 juli 2014

Pannkaka med nötmassa

Jag gjorde igen nötmjölk några dagar sedan (denna gång av macadamianötter) och blev kvar med några deciliter nötmassa.
Macadamianötterna gav en mycket starkare nötsmak till mjölken då man jämför med cashew och mandel.

Denna gång bestämde jag mig för att laga pannkaka av nötmassan.
Inget recept fanns så det blev en röra av vad jag tänkte att kunde passa i smeten :)

Det blev 1 liter mjölk, 4 ägg, en bruk med nötmassa, 4 dl mjöl, 1 dl rapsolja, lite salt, vaniljsocker, socker och kardemumma.

Ugnen hade jag på 200 grader i 40 minuter, men pannkakan kändes helt geggig trots det så jag sänkte temperaturen till 150 grader och lät den vara där 20 minuter till.


Otålig som jag är så plockade jag ut kakan för att den verkar ju inte alls stelna! När jag skar den i bitar så såg man tydligt att nötmassan hade flutit upp och låg strax nedanför ytan. 
Efter ett stort smakprov så kom jag fram till att den blev jätte god. 
Pannkaka med smak av nötter passar prima.

Konsistensen förblir ett frågetecken...kan jag måntro få nötmassan att stelna bättre?
Hur som helst så kommer den nog att vara uppäten inom några dagar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar