torsdag 18 december 2014

Bebis 9 månader

Nu har bebisen gått och blivit 9 månader.
Måtten har jag ingen aning om eftersom vi har följande gång rådgivning när hon fyller ett år. Men skulle jag tippa så skulle jag säga att hon är 73 cm lång och väger 9,7 kg. 

Smulan kan nu stå utan stöd en kort stund och så går hon gärna med stöd. Mina föräldrar får nuförtiden alltid en glad bebis som en hälsning när de kommer på besök. Hon tjuter till när hon ser dem och kryper med iver fram till dörren för att hälsa. Mannen tycker också att det är så himla roligt att komma hem från jobbet när man blir så glatt bemött!

Tänder har hon fått en hel del. Det kom samtidigt två framtänder i övre käken och en i nedre. Kanske det har varit orsaken till att hon ätit så dåligt på sistone. Det enda som för tillfället sjunker ner galant är gröt. Det blir gröt till frukost och kvällsmat, men till lunch och middag försöker jag lura ner henne annat (med dålig framgång). 

Några ord kan hon också, bl.a. mamma, pappa, tack (taa taa) och så försöker hon säga kisse men det låter som kiiih. 

Ibland kommer orden i rätt sammanhang. T.ex. om hon vaknar så kan hon stå i sängen och ropa MAMMAAA. Och idag när hon absolut inte ville äta lunch så försökte hon riva bort haklappen och sa högt taa taa (tack tack). Lite som vink att nu har jag ätit färdigt :)


Vi borde så snart som möjligt köpa en ny bilstol åt henne. Hon är så lång att jag måste vika in benen när hon sitter! Fast katten My är nog av annan åsikt, hon skulle nog gärna behålla denna bekväma bebis-bilstol :) Kanske vi borde transportera katten sedan i bebis-bilstolen...det är nämligen OMÖJLIGT att få My i en transportlåda när vi skall t.ex. till sommarstugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar