söndag 28 december 2014

Bebisen äter bara gröt och själv

Nu har Smulan haft i några månader dålig aptit. 
Puréer som jag gjort smakar bara bläh, hon öppnar inte ens munnen för att smaka.
Har jag gjort gröt (ingen skillnad på gröt, allt duger) så sitter hon med munnen öppen före jag ens har hunnit ta i skeden. Bra att hon äter någonting i alla fall.

Låter jag henne äta puré själv så rör hon handen först en stund i såsen och sen börjar hon smaka. Massor med mat far på golvet och på kläderna, men hon äter! Ja, och så måste man bada bebisen efter lunch för att hon har mat överallt på sig också.

Jag fick till julklapp en barnmatsbok som jag nyligen testat.


Jag började med att göra en omelett som jag blandade i grönsakspuré och gräslök. Första dagen lekte hon bara med plätten och smakade pyttelite. Andra dagen började hon genast att äta och idag åt hon upp tre stycken omelett-plättar! JA!

Så nu kör vi med denna bok och testar recept. Imorgon skall hon få majsplättar. Då får hon äta själv och vi minimerar klottrandet när maten är i plättform :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar