onsdag 7 oktober 2015

Kolesterol vol 2

Jag fick mitt kolesterol kollat via rådgivningen nyligen.
Det är för högt och jag har försökt att sänka på det med att äta nyttigt, men någon stor skillnad blev det inte.

Oktober 2014 bloggade jag om mina värden (klick). 
De senaste siffrorna är:

Kolesterolet är 5,7 mmol/l (skall vara under 5)
fP-Kol-LDL är 4,0 mmol/l (skall vara under 3 mmol/l)
fP-Kol-HDL är 1,91 mmol/l (skall vara minst 1 mmol/l)
fP-Trigly är 0,88 mmol/l (skall vara under 2 mmol/l)

Så helhets kolesterolet sänktes från 5,8 till 5,7! Höh! Dåliga kolesterolet för fortfarande lika uselt, men det bra kolesterolet har höjts. Så något har jag väl gjort rätt?

Det enda "dåliga" man fortfarande kunde plocka bort är sötsaker (IIKS!). Det är min svaghet och jag har nog ätit en hel del glass på sommaren. 

Eftersom "rådgivningstanten" tyckte att det ser illa ut med 5,7 då det skall vara under 5 så gav hon mig en ringtid till läkaren. 
Farbror Doktorn menade att han kan bra skriva ut åt mig kolesterolpiller om jag vill. Jag tackade dock artigt nej till den frågan. Han menade att inget behövs nu göras, men om 2 år skall jag på lite mera omfattande tester, bl.a. sköldkörtel, njurar, lever osv. 
Så uppmanade han mig att inte börja röka (har aldrig rökt :)) och inte gå upp mera en två kilo. Det där med vikten tyckte jag att är ganska intressant för att jag har aldrig tänkt mig att om jag skulle gå upp två kilo så har jag övervikt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar