torsdag 29 oktober 2015

Restaurang Savoy

Igår uppfylldes min svärfars stora dröm; han fick besöka restaurang Savoy.
Han har talat länge att han en gång under sitt liv skall besöka stället och vi (närmaste familjen) hade turen att få följa med. 
Jag har inte ens förstått att det är något speciellt med restaurangen, men så fel jag kunde ha!

Vilken upplevelse! Det var som att stiga in i en annan värld. Inredningen är original från 1937 (om jag minns året rätt). Personalen surrade runt oss som om vi alla vore kungar och drottningar. Vilken miljö, vilken service och vilken mat! 

Vi åt förrätt, huvudrätt och efterrätt med passlig dryck till. Dessutom fick vi små portionen mellan våra rätter från köket (för att "rensa" munnen från andra smaker). 


Havslaxcarpaccio med öringsrom, blomkåls-gurkgelé och tjärvinaigrette till förrätt.

Huvudrätten och alla små portioner mellan rätterna fotade jag inte, men de alla var som konstverk.


Till efterrätt tog jag myskgräs-tonkabönskaka med tranbärsmousse och Caramelia-glass.

En fakta som jag tyckte att var extra rolig var att de har bikupor på taket. Mitt i Helsingfors! Fem stycken kolonier bor där och producerar honung så att de har t.om. ett eget honungsöl. Bina kommer från Liljendal och övervintrar där :)

Så himla fin kväll! Stort tack till svärfar som stod för notan och stort tack till mommo och mofa som passade barnbarnet under tiden. Vi satt och åt i 3,5 timmar! Nytt rekord för mig, men tiden flög iväg.

2 kommentarer:

  1. Måste ju passa på att skryta med att jag känner biodlarna mycket bra;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissade lite att du åtminstone skulle veta vem det är frågan om :)

      Radera