fredag 1 april 2016

Trotsboken

Smulan visade för första gången i januari sin "två-års-trots" och jag har sedan dess funderat på att läsa om trotset. 
Jag lånade för några dagar sedan från biblioteket Malin Alfvén & Kristina Hofstens "Trotsboken".
Idag läste jag den färdigt och den boken var verkligen bra! De borde rekommendera på rådgivningen denna bok åt alla föräldrar. I boken går Malin & Kristina igenom alla utvecklingsperioder från när barnet är nyfött tills det själv får barn. 

Jag fokuserade extra mycket på kapitlet om två-års trotset och här är mina favorit delar av boken:

"Trots är nödvändigt och bra. Det leder till något positivt, det leder till mognad och utveckling"

"Sömnproblem är oerhört vanliga i orosperioderna". Vi är nu inne i en sådan fas att barnet vägrar sova ensam. Och det är helt okej, vi sover nu alla tillsammans.

"Om vi föräldrar gav upp och gjorde precis som barnet kräver, skulle barnets utveckling stanna upp. Genom att vi faktiskt kräver vissa saker från barnet, så hjälper vi det framåt".

"Att ge barnet motstånd i allt är ingen bra väg. Det gäller att välja konflikterna för att vi inte ska bli helt urlakade. Och naturligtvis måste vi ta strid om vissa saker, t.ex. om att borsta tänderna eller att inte gå över gatan själv". "Ett tips är att inte bråka i onödan om mat, sömn, kiss och bajs i dessa åldrar".

"Att barnet vågar trotsa mot föräldrarna är en sorts kärleksbetygelse. Ett barn som mår bra ska trotsa mot den eller de människor som den är mest trygg med. Man kan alltså ta det som en sorts komplimang att barnet trotsar.". 

Jag lånade en tid sedan några böcker på bibban åt barnet.


Barnet älskar dessa böcker! Ella som säger NEJ till allting och "Soliga boken" där i kan gå igenom olika känslor tillsammans.

Tänk vad fint det är med bibliotek! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar