fredag 14 juli 2017

Broccolipesto

Det blir ett recept i denna uppdatering. Skriver jag inte upp receptet så glömmer jag det garanterat.
Mannen lånade på bibban boken "Kasvisruokaa koko perheelle" och i den boken finns massvis med goda recept!

Broccolipeston gillade jag verkligen.


Tyvärr har jag ingen bra bild. Jag hann äta en del redan på sommarstugan före jag kom på att dokumentera rätten.

Till fyra portioner behövs:

1 dl nötter eller frön (vi hade cashew och mandel)
1 broccoli ( ca 250 g (inte stammen))
50 g parmesan
Lite fin vitlök, salt och peppar
ca. 1 dl olivolja
200 g halloumi 
Saft från en citron
Pasta för fyra personer


Rosta nötterna/fröna på varm panna (om du ids ;) ). Skär upp broccolin och koka den mjuk. Mixa nötterna/fröna med broccolin och parmesanen till en sås. Tillsätt såpass mycket olivolja att pestons konsistens blir riktig. Salta och peppra samt sätt i vitlöken.

Koka pastan. Skär upp halloumin och stek bitarna guldbruna.
Blanda peston i pastan, tillägg halloumibitarna, riv på parmesan och kläm på en skvätt citron.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar