onsdag 26 juli 2017

Sommarens frukt, bär och grönsaker

Jag älskar julimånad!
Nu känns det som om allt är så gott och färskt. Mina favoriter för tillfället är körsbärstomater (de är som godis), vattenmelon, nektariner, morötter och jordgubbar.
Jag äter så mycket av allt att jag är nog säker på att mag-bon får alla vitaminer han behöver.

På tal om färska grönsaker så har min far försett oss med gurka och zucchini. Jag blev mäkta förvånad när jag skar upp av mofas gurka i salladen. När barnet mumsade i sig sallad så ropade hon glatt "är det mofas gurka"?! Jag blev nog så paff, hur kan hon känna igen olika gurkor?

Hela måndagen gick åt att hitta på olika sätt att förvara jordgubbar.
Jag hämtade hem 10 kg!


Jag kokade några burkar med sylt, satt i frysen flera burkar med hela jordgubbar och sen tog jag och mixade en hög med jordgubbar till en slät sås (som också är i frysen). 

Som extra mums så gjorde vi jordgubbsglass och Rocky-Road med jordgubb, nötter och mörk choklad. Sedan har vi förstås ätit kopiösa mängder jordgubbar så magen kommer nog att fungera prima för oss alla i åtminstone en vecka framåt ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar