torsdag 26 april 2018

Jag älskar att simma

Som rubriken säger så älskar jag att simma. Jag har alltid gjort det och hoppeligen kommer jag alltid att älska det.

På torsdagar brukar jag simma, helst missar jag aldrig en sim-torsdag. Då får Mannen aldrig göra planer för att han har ett öga på barnen då. Han gillar att klättra så han har en klättringskväll i veckan då jag aldrig får boka program åt mig :) Funkkar perfekt!

Idag när jag simmade så började jag fundera på de bästa badupplevelserna jag haft. Jag kom på ganska många faktiskt.

Ett alldeles underbart ställe, kanske t.om. top 1 ställe var i Italien, Cinque Terre (klick).


Där var (är?) vattnet turkost och klart. Ingen sandstrand, utan stranden och bottnet bestod av släta ljusa stenar. När man var under vattnet så hördes ett smattrande ljud när stenarna puffade på varandra. 

Jag gillade stället så mycket att vi två dagar senare tog tåget igen till Riomaggiore i Cinque Terre enbart för att få bada på den fantastiska stranden.


Ett av Unescos världsarv.

Sommarminne från Ekenäs när vi spenderade hela dagar i havet på stugan. Mamma fick locka upp oss med köttbullar och potatis. Några varv i bastun och tillbaka. Skruttiga fingrar och trassligt hår av allt saltvatten. 

Badstranden hos farmor och farfar. Vi gick dit barfota. Kall slät väg med små vassa stenar som stack under foten. När vi kom tillbaka fick vi sitta på trappan och bada fötterna i en balja så att vi inte skulle ta så mycket sand in med oss. Kusin Pingis var ett av de bästa badsällskapen i Ekenäs.

Nu efter barnen har jag ett underbart minne från då förra sommaren när vi var hos Mannens föräldrar. De har en stuga vid en sjö. Största delen av gänget åkte iväg med båten på utfärd, medan jag och Mannens mamma stannade kvar. Jag frågade om det var okej att jag är lite osocial och tar en simtur (såklart var det okej). Sist och slutligen simmade jag 1,5h i sjön. Det var varm och vackert. Jag hade inte tidigare utforskat stället så jag simmade långa vägar och kollade hur det såg ut bakom holmarna. Mannens mamma kollade med jämna mellanrum om jag flöt fortfarande :) Hon tyckte väl inte att det är normalt att simma så länge. Jag njöt av egentiden och av att få simma.

Fick flashback tillbaka till Ekenäs så brukade pappa paddla bredvid mig när jag simmade runt holmen ifall orken tryter. Det gör han säkert i sommar igen. Förra året tog jag simpaus under sommaren då jag var höggravid med Lillebror.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar