söndag 4 oktober 2020

Tomater, masker och museér


Igår besökte vi WeeGee EMMA muséet pga att Mannen ville se Elmgren&Dragsets utställning. Så där kort sagt så såg det ut som en parkeringshall med detaljer som penningautomat, bråte, kylväska, bilar, pissoarer osv. Inte helt i min och barnens smak så vi traska ganska snabbt igenom den. Barnen tyckte att det var lite otäckt dessutom. Resten av tiden var vi på leksaksmuseét och lekte loss. 

Vi hade med oss våra ansiktsmasker (över 15 åringar skall använda), men där var bara några andra så vi lät bli. Jag har aldrig varit på en så tom utställning tidigare och på leksaksmuseet var vi de enda. 

Istället satte vi på oss ansiktsmaskerna när vi gick till matbutiken. Jag har aldrig tidigare använt där, men till min förvåning så hade nog hälften av kunderna mask på sig och hela personalen som jobbade där.

Hemma klippte jag gräsmattan för sista gången i år och hällde över allt gräsklipp i grönsakslandet. 

Jag plockade in tomatplantan "Tiny Tim". Den är enorm och har massvis med gröna tomater. 


Den står på utbordet inomhus :)

Antagligen blir det inget av tomaterna, men jag tänkte att det är värt ett försök i alla fall.


Tomatsorten "Balkonizer" har gett den absolut bästa skörden.

Jag skurade till krukor igår och tog in lite andra växter förutom tomatplantan. I Smulans rum har vi haft "flygande plättar" som i våras drabbades av ohyra. Så jag slängde ut den i somras. Den stortrivdes och är så enorm att den inte mera rymdes in i sin vanliga kruka. Jag planterade den i en "badbalja" och tog in den igen.


Flygande plättarna i sin balja.

Nu ser vårt gröna rum ut som en verklig djungel :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar