söndag 26 september 2021

Ett veckoslut i trädgården

 Så jag har gått an i trädgården på veckoslutet. 

Det har varit perfekt väder för trädgårdsfix, ca. 12-15 grader och soligt.

Jag har skurat alla krukor (jösses vad jag hade många!!), flyttat bort de sista utemöblerna, tömt pergolan, beskärt rönnen, rivit upp de sista ogräsen och sopat bort några kilo tallbarr från gångarna, petat ner de sista vårlökarna och skyddat äppelträden. Nu har jag bara kvar några grejer, bla. att släpa ner olivträdet till förrådet (det är så hiskeligt stort). Sen är gården klappad och klar för vintern.

Jag kom på att jag aldrig visat er vad jag planterat mot grannen, det skall jag korrigera nu.

Så här såg det ut före jag planterade (klick).


Formen på bilen ovan ser kanske lite konstig ut, men tanken är att det blir en grusgång högst upp och sen kommer det trappor ner. Det är en ganska brant backe och svårt att gå där. 



Från butiken har jag köpt fem barrväxter (japansk idegran, himalajaen/blåen,  trädgårdsen), samt två, spirea japonica/little princess och en hortensia (Pink Annabelle).  Från egen gård har jag flyttat hit alunrot, två tuijor och en hortensia.

In mellan dem har jag ännu klämt in vårlökar. Vi får se hur allt tar sig, om de passar på denna brant. Om inte så är det bara att flytta bort växterna till ett annat stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar