söndag 5 september 2021

Gräva, jobba

 Första arbetsveckan gick i ett huj!

Skall man börja på en ny arbetsplats så rekommenderar jag att börja med en halv vecka. Att jobba första veckan från onsdag till fredag var alldeles tillräckligt :) Huh, så mycket nytt att hjärnan kokar, hah hah! 

Alla nya program, rutiner, uppgifter, kolleger, platsen och arbetsresan. Trevliga typer och mitt egna rum är riktigt mysigt (jag skall nog ändå ta dit lite blommor). 

Smulan har också fint klarat av att gå till skolan, vara på eftis och komma hem. Hon är så glad över att få vara på eftis då hennes vänner också är där.

Hemma har jag storstädat. Vi har städ- och matvecka turvis med Mannen. Det har varit min städvecka denna vecka, men jag lämnade allt smuts och kaos tills idag (söndag). Nu är det feng shui hemma igen och dammråttorna och matsmulorna från golvet är bortjagade. 

Ute har vi också varit en hel del. Vi har ett fult område som vätter mot grannen. Där växer högt gräs (omöjligt att klippa gräsmattan då det sluttar så mycket), ogräs, ormbunkar och någon början på lönn. Det har varit lite av ett dåligt samvete då det också ser fult ut till grannen då vi inte kommer åt att städa upp området. 

Vi måttade upp området och Mannen körde över allt ogräs med trimmern.


Till vänster ser ni ett brunt område som är klippt med trimmern. 

Vi kom överens med grannen att vi skall ha barrväxter vid gränsen. Barrväxter är så känsliga av sig, de tål inte alls ogräs så bestämde oss för att gräva upp allt.


På bilden ovan har vi grävt upp alla rötter, puuust, vilket jobb!

Nu har jag fyllt gropen med 20 säckar (20 x 50l) mylla.

Nu har jag det roliga framför mig, att få mina nyköpta växter (och gamla från gården) att passa ihop. Jag har snurrat på dem i en timme nu och känner att jag kanske måste ta en sväng till trädgårdshandeln för påfyllning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar