söndag 12 september 2021

Lök-tokig

 Igår var det marknad och vi var där hela familjen. Vi var till fots och köpte alldeles för mycket så vi fick låna pappa och hans bil för att få hem en del av våra grejer.

Det blev lingon, äpple, brysselkål, bönor, svamp, vitlök, vanlig lök osv osv. Nu har vi vitlök så det räcker för ett år framåt :) Jag har odlat eget också och nu köpte vi en stor påse till.

Jag var med Smulan till Plantagen efteråt för att kolla om de säljer bort några perenner nu till förmånliga priser och jag gick helt bananas på lökavdelningen. Alltså ingen kontroll! De hade så fantastiskt utbud så jag måste ju plocka med mig.


Förutom dessa så jag har en stor brun papperskass med lökar jag grävt upp efter att de blommat. Så de måste jag också gräva ner i höst. 

Ni kan tänka er vad jag gjorde igår... jag grävde ner lökar i flera timmar. Allt fick jag inte petat ner i jorden än så jag skall fortsätta i nästa vecka. 

Tror ni att jag kommer ihåg vad och var jag har planterat dem...antagligen inte :)

Jag älskar vårlökar! Den känslan när trädgården börjar slå ut i blom efter den långa vintern...Sen får jag komma ihåg att igen strö lite cayennepeppar på mina tulpaner. Haren gillar mina blommor lika mycket som jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar