onsdag 23 november 2011

Mössan

Jag beundrar människor som kan sticka och virka (mina mostrar och mamma är bra exempel) . De kan trolla av ett garnnystan fram jätte fina saker. Att följa med bloggar där folk virkar och stickar är också jätte kul, att virka låtsasmat åt sina barn tycker jag är en av de roligaste tipsen.
Mönster är rena rama hebreiskan tycker jag, hur kan man förstå ett skvatt av dem? Eftersom jag ändå tycker om att sticka och virka så blir det då alltid utan mönster.
Mamma min har lärt mig sticka sockor ett antal år sedan så det brukar oftast gå som smort. Då det inte går som smort brukar det ofta vara frågan om att andra sockan blir dubbelt så stor som den första och det är ju ganska sällan som någon har en fot som är dubbelt större än sin andra fot :) Då måste man riva upp den andra sockan och börja om från början och det är inte det minsta avkopplande kan jag säga!

Bestämde mig en tid sedan att virka en mössa åt mig. Ville ha en svart mössa med tofs och en liten skärm. Virkade runt runt runt och provade ibland mössan på mitt huvud. Den blev helt okej och jag kommer nog att använda den bara det blir lite kallare.



Det tokiga är att min svärmor tyckte att den var så fin att hon önskar en åt sig till julklapp, en lite grannare variant. Stickade en i blått och den ser ut som en potta, hur i all världen gjorde jag den första? Måste nog meddela henne att det färggranna garnet tog slut i butiken…

2 kommentarer:

  1. Den blev bra din mössa! Tror du att svärmor går på det att garnet är slut:)

    SvaraRadera
  2. Tack tack! Kanske hon glömmer bort hela mössan om jag ger henne något annat fint istället :)

    SvaraRadera