söndag 24 februari 2013

Bröd med trattkantareller och rosmarin

Eftersom vi var hemma hela lördagen så passade jag på att göra någonting jag inte gjort på en tid, nämligen baka bröd. Lite dumt kanske att göra det på kvällen för att då blev man ju klar på natten med brödet!

Jag provade på receptet som fanns i Lantliv nr 12/2012.


Jag är helt galen i rosmarin och tycker om svamp så jag måste ju smaka på brödet före jag tog bilden, därav fattas en bit av ena brödet :)


Till detta recept behövs:

20 g torkad svamp
7 dl ljummet vatten
25 g jäst
2 tsk salt
3 msk olivolja
ca. 12 dl dinkelsikt
Olivolja
Flingsalt
Rosmarin

Blötlägg den torkade svampen i 7 dl ljummet vatten ca. 20 min. Sila av vätskan och spara svampvattnet. 
Smörstek svampen.
Värm svampvattnet (skall vara 6 dl) till 37 grader. Tillsätt jästen, salt, olja och rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt mjölet och arbeta till en smidig, lös deg i ca. 10 min. med maskin.
Låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 2 timmar.
Ta upp degen på att mjölat bakbord (knåda inte).
Lägg på svampen och vrid degremsorna till baguetter.
Ringla över olivolja, strö över flingsalt och rosmarin.
Sätt i ugnen 225 grader 15 min. Sänk värmen till 150 grader och grädda i 10 min. 

Vi hade inget dinkelsikt hemma så jag använde vanligt vetemjöl. De jäste inte heller så bra, kanske man borde ha haft dem att jäsa lite längre. Gott blev det, men lite kompakt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar