tisdag 26 februari 2013

Pannkaka Åland style

Hade väninnan på besök på veckoslutet och jag lovade bjuda henne på efterrätt.
En nyttig efterrätt.

Men vad kan det vara?

Måste rata alla kakor och muffins eftersom de innehåller massor med socker och smör. Men sedan bläddrade jag fram till plättar och pannkakor. Det lät inte så hemskt onyttigt så jag bestämde mig för att göra Åländsk pannkaka.

Jag vet inte om den är enligt rätt recept gjord, men god var den! Så god att man måste göra den på nytt om en vecka!

Jag hittade receptet i Kotiruoka boken som jag fick till studenten.


7,5 dl mjölk
3/4 dl mannagryn
4 ägg
1 dl socker

5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
1 tsk kardemumma
1,5 tsk vaniljsocker

Tillred mannagrynsgröten av mjölk och mannagryn. Låt gröten kallna. 
Vispa ägg och socker. Kombinera alla ingredienser. 
Häll smeten i en ugnsform. 
225 grader i ugnen ca. 30 minuter.

Nams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar