måndag 15 juli 2013

Växter i mitten av juli

Traskade runt i trädgården efter att vi kommit hem från sommarholmen och kollade lite på våra växter.
Det var nog jätte torrt i trädgården fastän vår husvakt hade vattnat lite blommor.

Gräsmattan är alldeles brun på vissa ställen och riddarsporren är inte alls lika fin som förra året.
I år är den lång och skranglig. Den tyckte inte riktigt om det torra vädret.


Lite blommar riddarsporren ändå, fastän den ser klen ut.

Lavendeln har jag i kruka och den doftar gudomligt gott! Det räcker att man lite rör i den så sprids den goda doften.


Har försökt så den direkt i trädgården, men har inte lyckats. Den tycks bara må bra av att vara i kruka (hos oss i alla fall).

Klematisen har vuxit och fått fina blommor.


Jag trodde att den dog bort genast när jag planterade den förra året. Den vissnade bort med en gång. Som tur grävde jag inte upp den utan lät den vara kvar och i år växte den upp hur fin som helst!

Jättedaggkåpan växer också och mår bra. Jag gett bort delar av den till min gudsons mamma efter att hon berättat att den var hennes favoritväxt när hon var liten.


Min kompis A beundrade jättedaggkåpan och undrade hur vi lyckats så bra med dillen. Med DILLEN, undrade jag...vad menar han?! Jo, han trodde att jättedaggkåpan var krondill! Den skulle nog inte smaka så gott med kräftor har jag på känn ;)

Tomatplantan är också lång och skranglig, men den försöker göra lite tomater.


Får se hur det blir med dem. Hade förra året en ampeltomat och den producerade mycket mera tomater.

Nu är jag igen på sommarholmen och lillbrorsan bor hos oss och tar hand om trädgård, katter, post och hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar