lördag 4 januari 2014

Första stora anskaffningen åt barnet

Så himla skönt med extra ledigt på måndag. 
Veckan har varit extra tung med nyårsfirandet och sen har vi på vårt kontor börjat med länge öppethållningstid så jag är hemma på torsdagar närmare kl.20.00. Det är lite tungt när jag ändå måste åka hemifrån kl.08.00. Men om en månad blir jag mammaledig så då får man ladda batterierna.

Eftersom jag också kommer att ha jobb två lördagar denna månad så passade vi på att åka idag runt och kolla på bebisgrejer. Vi har blivit varnade av flera bekanta och kolleger att det lönar sig att skaffa barnvagn i god tid för att man kan hamna väntar i månader!

För att försäkra mig om att det inte stämmer så var vi till Lastentarvikekauppa (jag hade fått ett presentkort dit av mina vänner). Där hittade vi en Emmaljunga vagn som var 300 euro billigare än normalt nu när det var rea.

Färgen är "plommon", men det är inte så noga med färgen tycker jag, det är egenskaperna som räknas.


Med vagnen fick man en skötväska, inbyggt myggnät & regnskydd. Det fina med denna vagn är att barnet kan sitta i den tills barnet själv vill börja gå. Det är en kombinationsvagn så när man tar bort sovdelen så kan barnet sitta i vagnen.

Vi köpte också en bilstol som man kan spänna fast i vagnens nedre del. Den kombinationen kan man använda vid t.ex. butiksresor.

Lite konstigt känns det att redan ha en vagn när man inte har ett barn, men sedan när barnet anländer så orkar man kanske inte ränna runt och söka vagn och bilstol. 

3 kommentarer:

  1. Härligt!!! Kan bara hålla med att funktion är det som är det viktigaste! Med min andra unge fick jag som present en riktigt urtjusigtsnärtigläcker barnvagn - det var bara det att när grabben började sätta upp sig så kantrade eländet! Det här problemet upptäckte jag under en tripp till Stockholm, så under den resan drattade grabb och vagn på kullerstenarna både en och två gånger. Och nej, ingendera skadade sig (tack och lov) vare sig grabben eller kullerstenarna, men vagnen åkte på soptippen, man kan ju inte ens ge vidare en sådan vagn! Må gott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huj, tur att det inte hände nåt åt pojken! Mamma min såg en liknande händelse när en kvinna var ute och joggade med barnvagn och mitt i allt så åkte delen var barnet låg iväg och landade på marken. Tur så hände inget med barnet då heller.

      Radera
  2. Jag gissade ju att ni noh hittar en vagn ni gillar utan att vänta några månader! Emmaljunga är nog en bra vagn när den har rymlig sovdelen så den går att nända länge :)

    SvaraRadera