fredag 27 juni 2014

Chiapudding

Nåja, nu har jag provat på flera olika chiapuddingar och här kommer mina favoriter.
Undrar ni vad chia är för något så är det ett frö som innehåller massor med protein, vitamin, Omega-3 och allt möjligt annat. Blandar man chiafrön i vätska så bildar den av vätskan en gelé.

Tillbaka till puddingarna så har de flesta jag gjort blivit goda och en blev riktigt hemsk :)

Mannen tyckte bäst om chiapuddingen som innehöll 0,5 dl kokosgrädde, 1,5 dl vatten, 2 msk kakao, 1 msk kokos, 2 msk chiafrön. Blanda allt och låt stå över natt i kylskåp. I min smak blev den lite bitter så jag åt den med hallonsylt.

Dessa tyckte jag bra om.

Nummer ett: 2 dl cashewmjölk, 2,5 msk chiafrön, 2 msk kakaopulver, 1 msk jordnötssmör, en mosad banan.
Låt stå övernatt i kylskåp.

Nummer två: 2 dl mandelmjölk, en banan, 2 msk chiafrön, 0,5 tsk vaniljsocker. Låt stå övernatt i kylskåp. Strö på äppelbitar eller hallon.


Rätt så god frukost skulle jag vilja påstå!


Den chiapuddingen som verkligen blev hemsk var en kombination av blåbär, lime och kokos...urk! :)
Men man måste väl lite prova sig fram när man testar nya smaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar