tisdag 24 juni 2014

Nötmjölk

Visste ni att man kan göra själv mjölk av nötter?
Det visste inte jag!

Jag har på sista tiden provat mig fram på olika frukostpuddingar och i flera recept använder man mandelmjölk. Så jag suckade åt min man att vi borde säkert köpa mandelmjölk för att prova hur det smakar då vi alltid bara har vanlig komjölk eller kokosmjölk hemma.
Då sa han att man kan själv laga mandelmjölk.

Efter lite googlande så såg jag hur lätt det är!
Ingen mandel hade jag hemma så jag gjorde i stället mjölk av cashewnötter. Gott blev det, jag lovar!
Jag tror att man kan använda vilka nötter eller frön som helst för att laga mjölk.

Såhär gjorde jag mjölken.
Blötlägg 1,5 dl cashewnötter i åtminstone 5 timmar.
Häll bort vattnet och tillsätt nytt vatten på nötterna, 5 dl för att vara exakt.

Strö i lite vaniljsocker och salt. Rör om allt i en mixer.
Låt stå en stund och sila bort nötterna.
Jag använde Smulas "dregeltrasa" (som jag tvättat!).


Cashewmjölk.

Nu måste jag hitta på vad jag skall göra med cashewmassan som blev över. Kanske man kunde blanda den i en bröddeg.

Recept på pudding kommer senare...om det blir gott.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar