torsdag 4 juni 2015

Visprgröt gjort på rabarber

Rabarberdags!
Vad skall man då göra med all denna härliga rabarber (fick lite av min svärmor)?
Jag började med att prova på rabarbervispgröt.

Jag tycker om vispgröt och har enbart gjort det av lingon.
Men hör och häpna,  rabarbervispgröten var mycket godare än lingonvispgröten!


Vispgröten passar bra ihop med kall mjölk.

Jag använde detta recept (klick), men gjorde dubbla mängden.

Koka i 1 liter vatten 6 dl rabarber tills rabarbern mjuknar (ca. 10 min).
Vispa i 1,5 dl mannagryn (jag använde mörka). Tillsätt 1,5 dl socker och lite salt. Koka blandningen i ca. 10 minuter och låt svalna. Vispa gröten och tillsätt 2 tsk vaniljsocker.

Denna efterrätt åt jag tillsammans med min mammaväninna L och våra barn.
En rätt så prima dag :)



2 kommentarer:

  1. När jag firade mina barndomssomrar på Åland så blev det både en och annan portion rabarbergröt. Testa med att ha med en mosad banan för att mjuka upp den rätt skarpa syran i rabarbern. Det lyfter det hela ännu mer :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, det skall jag testa! :)

      Radera